Fraška o kádisobota - 23. květen 2009 - repertoár * přidat komentář Fraška o kádi má neznámého tvůrce. Co víme je, že jde o starofrancouzskou farci z XIII. století a že ji přeložil Dr. Otakar Dubský. Je to napsáno ve vydání, které koupil Honzík Losenický za deset korun. Hra se mu zalíbila a i když byla původně přepracovaná pro maňáskové divadlo, vybral pro její ztvárnění tři živé herce. Anku hraje Hanka Svobodová, jejího manžela Kubu Kuba Vaňas a tchýni, manželčinu matku Hátu Markéta Netschová. Kuba je chudák, jeho žena ho bije a ještě ke všemu ho za vydatné pomoci paní tchýně donutí napsat soupis, ve kterém se zavazuje k vykonávání všech domácích prací, od praní a vaření, přes uklízení až po péči o malého syna. Snad náhodou, snad i manželovým přičiněním spadne Anka do kádě, odkud ji Kuba vysvobodí teprve tehdy, když mu svatosvatě slíbí, že bude pokornou a pracovitou manželkou. Se zbožným zanícením a s hrůzou, která nebyla prosta rozkoše, sledoval středověký Francouz mysterie, líčící mu s naturalistickou zevrubností Kristovo utrpení,skutky svatých, krásy nebes a stvůry pekelné. Předváděli mu je před kostelem a později v uzavřených místnostech ochotníci, kteří se časem sdružovali v ochotnické spolky, »bratrstva«, nejčastěji to bylo »Bratrstvo pašijové«. Ale na co se francouzský divák při těchto podívaných těšil nejvíce, byly realistické vložky, které mysterie zdědily po liturgických hrách a které zobrazovaly jeho samého, prostého člověka s jeho prací, s jeho řečí, s jeho humorem. Touto škvírou vnikal realistický a veselý živel do slavnostního tónu mysterií, rozleptával jej, spojoval se s pouťovými výstupy mastičkářů, s produkcemi komediantů a hrami kočovných loutkářů a takto dal vznik nové divadelní formě – středověkému divadlu světskému. Toto divadlo nebylo ovšem ,veskrze rozpustilé. Hrálo též tzv. morality, hry s morální náplní, které byly zpravidla alegorické, ale i politické a komické. Hrálo však také sotties, politické satiry, (často proticírkevní) či uvádělo i frašky, farces, které na rozdíl od obecného zaměření moralit a sotties se obíraly člověkem-jedincem. Byly drsné, ba hrubé, jejich hlavním námětem bylo bití, okrádání, podvod a nevěra, jejich jediným cílem bylo vyvolat u diváka nespoutaný smích. Tyto frašky, těžící spíše z komiky situace než z psychologie jednajících osob, tvoří přechod k moliérovskému divadlu XVIIl. století. Hráli je rovněž ochotníci, především »basochiáni«, soudní a advokátní písaři, kteří měli dokonale vybudovanou organizaci s četnými privileji - měli svého krále, kancléře, znak, ba i právo razit mince. Později hráli frašky též. »blázni« (»sots«)" jejichž hlavním oborem byly právě »sotties«. Zdobili se rolničkami a neměli tak strohou organizaci jako basochiáni; »bláznem« se mohl stát každý, neboť »počet bláznů je nekonečný«, jak hlásalo heslo, v jejich znaku. Literární historie o těchto fraškácb věděla, ale obecně byla známa jen jediná - nesporně nejznamenitější: »Mistr Petr Pleticha« (La farce du maitre Patelin). Teprve náhoda odkryla tři sbírky těchto frašek, jednu kdesi na sýpce v Německu, kterou nyní chová Britské museum, druhá sb1rka je v Kodani, třetí v Drážďanech. Tyto frašky - většinou z lyonského kraje - mají sice dnes význam většinou jen literární, podávají však na výsost zajímavé svědectví o francouzském člověku XV. a XVI. století. * nahoruMomentálně zde není žádný komentář, vložte první ... |
Připravujeme tato představeníŽádné představení neplánujeme, zatím...Škola pomluvRežie Jan Losenický Napsal Richard B. Sheridan Divadlo Navenek začalo studovat tuto hru v roce 2004. Premiéra proběhla v Kadani koncem roku 2005. Blázinec v prvním poschodíRežie tohoto divadelního kusu s tématikou radostí a strastí mladých manželských párů se poprvé chopila Pavlína Košťáková s nemalou pomocí Sabiny Abee Tumpachové. DuelRežie tohoto divadelního kusu s tématikou radostí a strastí mladých manželských párů se poprvé chopila Pavlína Košťáková s nemalou pomocí Sabiny Abee Tumpachové. Fraška o kádiFraška o kádi má neznámého tvůrce. Co víme je, že jde o starofrancouzskou farci z XIII. století a že ji přeložil Dr. Otakar Dubský. Hasištejnské hradní hrátkyPřipravil František Červený a Jan Losenický Výlet do historie hradu Hasištejn v roce 2005 Divadlo Navenek připravilo zajímavý víkend pro návštevníky zříceniny hradu Hasištejn. Proběhlo v roce 2005. Kráska a ZvířeRežie Jan Losenický Hra podle podle pohádky Františka Hrubína První hra divadla Navenek, která se poprvé hrála 15.10. roku 2004 v Kadani. MandragoraPřipravil Josef Skotek Napsal Niccolo Machiavelli Divadlo Navenek začalo s přípravou hry koncem roku 2005. Premiéra proběhla v říjnu 2006. O líných strašidlechPohádka „O líných strašidlech“ je vhodná pro děti do pátého ročníku základních škol. O zlé princezně a třech mandarínechPředstavení trvá hodinu a některé děti ke konci už reptaly, ale dospělí v pozornosti vytrvali. A bavili se, slyšet to bylo. Dětem se nejvíce líbil Broskvový Žok a jeho srandičky, rodiče ocenili kamiony s humanitární pomocí, efektní lampiony a vsuvku s potvrzením o legální zlodějině, kterou moderoval Šťastný Hoch. PašijeJiž několik let naplňují kadaňskou Růžencovou kapli desítky diváků, kteří přišly zhlédnout originální provedení Pašijí, tj. hry vyprávějící o posledních dnech Ježíše Krista. A už nejenom v Kadani. Případ GrendwalRežie Milan Pučelík Napsal Pavel Dostál Divadlo Navenek začalo s přípravou hry začátkem roku 2007. Premiéra proběhla 15. února 2008. První repríza VernisážeVernisáž - první repríza 21.6. 2011 Sex noci svatojánskéV režii Milana Pučelíka se na osamělé farmě odehrává společný víkend tří párů. Excentrický vynálezce Andrew Hobbs (Jan Losenický) s manželkou Adrianou (Jana Kalová), jeho přítel doktor Maxwell Jordán (Jiří Nebeský) s milenkou Dulcy (Vendy Schonfeldová) a renomovaný stárnoucí filozof Dr. Leopold Sturgis (Milan Pučelík) se snoubenkou Ariel (Zuzka Bartošová). Toulky minulostí KadaněPořádalo město Kadaň ve spolupráci s divadlem Navenek Hradby ožily minulostí v roce 2005 Divadlo Navenek se za potpory městkého úřadu přeneslo do doby renesance a připravilo pro návštevníky mnohá překvapení. TreperendyInscenace Treperend je poctou Carlu Goldonimu k 300. výročí jeho narození. |